Planirane aktivnosti Vlade usmjerena na unaprijeđenje poslovne klime

Dana 12. travnja 2017. Daniel Hinšt i Jasminka Barić iz Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta predstavili su planirane Vladine aktivnosti u svrhu poboljšanja poslovne klime. Prezentacija je održana na sastanku Odbora za trgovinu i ulaganja i bila je otvorena članovima AmCham-a.

Sastanak je otvorila gđa Doko Jelušić pozdravljajući goste iz Ministarstva. Tom im je prigodom zahvalila na zanimanju za predstavljanje tako važne teme članovima AmCham-a. AmCham je iskazao volju za budućom suradnjom u pogledu pitanja poboljšanja poslovne klime.

Gdin. Hinšt iznio je pregled stanja hrvatske poslovne klime te poduzetih mjera posljednjih godina. Hrvatska je ekonomija jedna od najkonzervativnijih u Europskoj uniji, usprkos činjenici da je od 2011. godini prihvaćeno oko 200 mjera za rasterećivanje poslovanja.

Ambiciozan plan izložen u Akcijskom planu ima sljedeće ciljeve:
• rasteretiti poslovni sektor uklanjanjem nepotrebnih administrativnih zahtjeva i smanjenjem administrativnih troškova i nameta za 30 % u svakom regulatornom području
• rasteretiti poslovni sektor uklanjajući najmanje 70 % nepotrebnih administrativnih zahtjeva za pokretanje poslovanja
• omogućiti potpunu slobodu tržišnog natjecanja te pristup internom tržištu EU (aktiviranjem članka 60. Sporazuma o funkcioniranju EU u smislu Direktive o uslugama, čime će Hrvatska moći poduzeti daljnje pozitivne korake izvan onoga što je propisano Direktivom. To će omogućiti promjene u reguliranim profesijama, kao što su javni bilježnici te farmaceutski sektor.)
• jednostavniji i lakši pristup postupcima javne nabave za poslovni sektor
• osloboditi poslovni sektor nekoordiniranih i nejednakih inspekcija.

Novost u aktualnim naporima Ministarstva u smislu rasterećenja administrativnih troškova jest sustavno korištenje Modela standardnog troška (Standard Cost Model, SCM) u procesu poboljšanja postupaka i horizontalne suradnje između Vladinih tijela u želji pronalaska rješenja za interdisciplinarne/interinstitucijske probleme.

SCM-om se mjere administrativni troškovi svih propisanih obaveza poslovnog sektora prema regulativi i birokratskim postupcima (prekomjerna birokracija). To je alat koji preporučuje Europska komisija i koji se koristi u državama OECD-a za smanjenje administrativnih troškova i postupaka. SCM formula uključuje: potrebno vrijeme x bruto satnica x fiksni trošak materijala (30 %) x naknade x godišnja frekvencija = administrativni troškovi za subjekta.

Horizontalna suradnja među Vladinim tijelima implicira suradnju javnih djelatnika srednje razine upravljanja iz relevantnih institucija. Upravo su javni djelatnici srednje razine upravljanja često stručnjaci za određene probleme i oni koji pišu prijedloge za novo zakonodavstvo. Horizontalni je pristup najprikladniji u nastojanjima za postizanje pojednostavljenja i smanjenja financijskih troškova administrativnih postupaka. Vertikalni je pristup, korišten u prošlosti, imao više linija komunikacije s različitim razinama upravljanja između Vladinih tijela i čitav niz nedostataka.

Članovi AmCham-a iskazali su podršku predstavljenim nastojanjima i planovima Ministarstva. Također je skrenuta pažnja na problem promotivnih aktivnosti i edukacije odgovarajućih dionika planiranih mjera. Hinšt je objasnio kako se tim koji radi na tim reformama sastoji od javnih djelatnika koji nemaju mogućnost javnog promicanja svojeg rada jer moraju biti politički neutralni. Do kraja godine potrebno je poduzeti oko 104 mjere, od čega se 87 mjera nalazi pod nadležnosti Ministarstva gospodarstva.

Gđa Doko Jelušić i gdin. Hinšt složili su se da bi se poslovna zajednica u cjelini trebala više uključiti u napore promicanja planiranih mjera te doprinijeti edukaciji odgovarajućih dionika kad je riječ o implementaciji.
Gđa Doko Jelušić predložila je sljedeće:
• informiranje ostalih inozemnih gospodarskih komora u Hrvatskoj o nastojanjima za promicanje planiranih aktivnosti ukidanja nepotrebnih administrativnih zahtjeva i smanjenja administrativnih troškova i njihovo uključivanje u ta nastojanja
• promoviranje web-stranice psc.hr (jedinstveno mjesto na kojem se nalaze poslovne informacije o administrativnim obvezama radi jednostavnijeg pristupa označiteljima usluga u Hrvatskoj) prema poslovnoj zajednici putem AmCham-ova biltena i AmChamova časopisa koji izlaze u lipnju
• promoviranje adrese poslovna-klima@mingo.hr (adresa e-pošte kao izravna linija komunikacije između Ministarstva gospodarstva i poslovne zajednice radi slanja ideja i prijedloga poboljšanja te njihovih zabrinutosti oko problema s kojima se suočavaju) prema poslovnoj zajednici putem AmCham-ova biltena i AmCham-ova časopisa koji izlaze u lipnju
• općenito gledano, bolje i snažnije uključivanje poslovne zajednice u pogledu zahtjeva za stvaranje bolje poslovne klime.

calendar_month
schedule09:00-11:00
location_onAmCham office, Strojarska cesta 22

Prezentacija predstavnika Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta: Gdin. Daniel Hinšt Gđa Jasminka Barić