Podatkovno gospodarstvo i monetizacija podataka u Hrvatskoj
Podatkovno gospodarstvo i monetizacija podataka u Hrvatskoj
AmCham predlaže niz mjera kako bi Hrvatska mogla omogućiti razvoj podatkovnog gospodarstva.
Digitalna tehnologija i njezin brzi razvoj potiču eksponencijalni rast podataka diljem svijeta. Podaci su prepoznati kao vrijedan gospodarski resurs, neophodan za inovacije, rast i društveni napredak općenito. Podaci se mogu monetizirati interno (poboljšanje internih procesa) i eksterno (stvaranje podatkovnih proizvoda i usluga i njihova prodaja trećim stranama), izravno (prodaja neobrađenih i obrađenih podataka trećim stranama) i neizravno (upotreba podataka za poboljšanje proizvoda ili usluga).
Podatkovno gospodarstvo na globalnoj i europskoj razini smatra se jednim od glavnih strateških prioriteta. Europska unija bila je među najaktivnijim regijama na svijetu u uređivanju podatkovnog gospodarstva. Važno je da Hrvatska slijedi pristup uspostavljanja ekosustava proizvodnje, distribucije i potrošnje digitalnih podataka kao jedan od ključnih strateških prioriteta.
Ubrzavanje odgovorne razmjene i upotrebe podataka može dati bolje rezultate, poboljšati živote građana i stvoriti dodatnu gospodarsku vrijednost za poduzeća i državu. Kako bi Hrvatska mogla iskoristiti priliku i omogućila razvoj podatkovnog gospodarstva, AmCham predlaže usvajanje nacionalne strategije za podatke i promjenu načina razmišljanja o upotrebi i upravljanju podacima u javnoj upravi. Stajalištem se također predlaže razmatranje financijskih poticaja za istraživanje rješenja na temelju podataka, olakšavanje inovativne upotrebe podataka, poticanje razvoja podatkovne pismenosti te daljnji razvoj interoperabilnosti, podatkovne infrastrukture i modela upravljanja podacima.