Objava za medije - Komentari na nacrt Uredbe (Poseban porez na kavu i bezalkoholna pića)
AmCham predlaže odgodu stupanja na snagu „Uredbe o načinu izračuna poreza na kavu i bezalkoholna pića“ do 1. siječnja 2021. kako bi se osigurala predvidivost poslovnog okruženja
„Predlažemo odgodu stupanja na snagu „Uredbe o načinu izračuna i visinama sastavnica za izračun posebnog poreza na kavu i bezalkoholna pića“ do 1. siječnja 2021. kako bi se osigurala predvidivost poslovnog okruženja“ rekla je Andrea Doko Jelušić, izvršna direktorica Američke gospodarske komore u Hrvatskoj.
„Nacrt Uredbe objavljen je 15. veljače s prijedlogom stupanja na snagu u nedjelju, 1. ožujka 2020. AmCham smatra kako takva odluka nije u skladu sa postupanjem Ministarstva financija koje je posljednjih godina imalo pohvalnu praksu donošenja zakonodavnih izmjena potkraj tekuće godine uz stupanje na snagu u nadolazećoj. Stoga predlažemo odgodu stupanja na snagu Uredbe do 1. siječnja 2021.“ izjavila je Doko Jelušić te nadodala kako je nužno voditi računa o pravovremenoj prilagodbi poslovnih subjekata na koje utječe promjena zakonodavstva, posebice ako se radi o izmjenama koje uključuju veće financijsko opterećenje. „Poslovnim subjektima potrebno je omogućiti dostatno vrijeme za uvođenje promjena u svoje poslovne planove i budžete.“ naglasila je Doko Jelušić.
AmCham podržava nastojanja Vlade Republike Hrvatske za unaprijeđenije zdravlja hrvatskih građana te poziva na definiranje sveobuhvatnog rješenja borbe protiv pretilosti.
Porez usmjeren na određenu industriju, a da u javnozdravstvenom i poreznom smislu ne nudi cjelovito rješenje problema, treba revidirati te stoga AmCham predlaže dodatne izmjene same Uredbe:
- Budući da se uvodi varijabilni model oporezivanja, potrebno je ukinuti bazično fiksno opterećenje. Ovakav model, kombinacije fiksnog i varijabilnog opterećenja, u suprotnosti je s deklariranim ciljevima zakona i povećava kompleksnost primjene.
- Za unaprjeđenje zdravlja opće populacije potreban je sveobuhvatan pristup. Izdvajanje šećera te unutar njega specifične grupe proizvoda (bezalkoholnih pića koja sadrže šećer), parcijalno je rješenje i neće doprinijeti rješavanju složenog javnozdravstvenog problema. Oporezivanje metil-ksantina i taurina obuhvaćeni su istom argumentacijom, a bez utemeljenja u ocjeni štetnosti nadležnih europskih tijela poput Europske agencije za sigurnost hrane (EFSA). Stoga AmCham predlaže, ukidanje svakog oprezivanja bezalkoholnih pića koja sadrže metil-ksantin ili taurin obzirom da ne postoje dokazi njihove štetnosti niti njihovo oporezivanje doprinosi ostvarenju ciljeva zakona.
- Predstavnici industrije bezalkoholnih pića žele proaktivno doprinositi unaprjeđenju zdravlja u Hrvatskoj. Partnerstvo industrije s nadležnim institucijama u javnozdravstvenim kampanjama može biti primjer dobre prakse odgovornog ponašanja u ostvarivanju zajedničkih ciljeva.
- Usmjerenost javnih vlasti na aktivnosti vezane uz zdravlje stanovništva (javnozdravstvene kampanje te izmjene poreznih zakona i propisa) je očekivano. AmCham smatra da je u ostvarivanju tih ciljeva potrebno partnerstvo s poslovnom zajednicom i ostalim dionicima. Za produktivnu suradnju industrije i nadležnih institucija na njihovom ostvarenju i osiguranju potrebnih financijskih sredstava nužno je dugoročno planiranje aktivnosti i troškova te AmCham poziva na definiranje višegodišnjih planova vezanih uz zakonodavne izmjene.